گیربکسهای خودروهاي دنده اتوماتيك داراي موارد مشتركي نيز هستن كه رانندگان و مشتريان عزيز بايدآگاهي لازم  را در خصوص آن موارد داشته باشند و به آنها توجه كنند حال تا جايی كه در توان ما باشد به مواردی اشاره خواهيم كرد علیهذا در صورت نیاز میتوانید با تماس تلفنی ویا ارسال پیامک؛ویا تلگرام راهنمایی لازم را در مواقع ضروری بصورت کاملتر دریافت بفرماییدویا اینکه به قسمت پرسش و پاسخ سایت مراجعه بفرمایید تا دراسرع وقت به پرسشهای شما پاسخ داده شود

1-تعويض به موقع ودرست روغن گيربكسهای اتوماتيك بسيار مهم ودر صدرمسائل مربوط به تعمير ونگهداری گيربكس خودرو نيز ميباشد 

چه نوع روغني وبراي چه نوع خودروئی مناسب است،شماره انداز كيلومتربا درنظرگرفتن مدت زمان كاركرد خودرو،ودر چه نوع تعميرگاه ومحلی تعويض روغن صورت گيرد بسیار حائذ اهمیت است

توضیح:هر روغني ويژگي وخواص مربوط به خودش را دارد(تاريخ توليد و انقضا - فرمول توليد - اصل بودن ،يعنی روغن تقلبی نباشد چه بسا متاسفانه گاها ديده ميشود كه روغن با مارك و برند اصلی، ولي تقلبی وارد بازار شده ومشكلاتی كه بعد ازاستفاده از آن بوجود می آید وخسارتهای مالي متعددی که به گيربكس خودرو نیز وارد میشود، حال چرا اصل بودن روغن جزئي از ويژگی آن شده ؛  چون معمولا روغنهاي گران قيمت  بعضي از خودروها خيلي سريع تقلبي آن توليد ميشود ، نهايتا ما سعي ميكنيم يك مبحث گسترده ای را در خصوص روغن ايجاد كنيم واز عزيزانی كه در اين زمينه اطلاعات مفيد، مستند  وكاربردی داشته باشند درخواست همكاری داریم وتبادل اطلاعات وفنون خواهیم داشت

الف: گیربکس A L 4 (پژو۲۰۶-۲۰۷-پارس TU5و......) روغن با فرمول4HP20 که با نامهای اسو  -موبیل واخیرا با نام  پرو وارد بازار شده را نیاز دارد چون تاکید کمپانی سازنده این  گیربکس براستفاده از این نوع روغن هست وغیر از این روغن دیگری توصیه نمیشود لذامواردی چون رگولاژ کردن درست روغن توسط شیربرقیها( سلونوئید والوها) ارسال دقیق سیگنالهای سنسورفشار روغن به ECU واکتیو شدن به موقع و صحیح کلاچها و باندها وفشار استاندارد روغن در توربین وکل سیستم  درطراحی وتولید این روغن لحاظ شده  و دارای ویژگیهای خاصی میباشد، جملگی میتوان جهت تشخیص اصلی بودن روغن به  بوی استثنایی این روغن اشاره کرد که  به سهولت میشود از روغنهای دیگر تفکیک ومتمایز کرد حال مشخصه های دیگری از قبیل هولوگرام شرکت ایساکو - شکل ظاهری و رنگ قوطی و رنگ روغن  هم میتوان در هنگام خرید مورد توجه قرار داد، در قسمت گالری تصاویر سایت میتوانید تصویر نمونه ی  قوطی آن را ببینید( قوطیهای یک لیتری طوسی رنگ  با شکل ظاهری خاص )

ب: برای گیربکسهای خودروهای ژاپنی بجزCVT که گیربکس خاصی هست ؛ میتوان از فرمولهای دکسترون ۳و۵ وبالاتر استفاده کرد  که این فرمول روی  ظروف روغنهای ویژه جعبه دنده اتوماتیک  درج شده وتوضیحاتی در مورد آن داده شده که باید درهنگام خرید به آنها توجه کنید 

حال چنانچه از خودرویی با گیربکس CVT استفاده میکنید به خاطر داشته باشید برای تعویض روغن گیربکس حتما از روغن مخصوص گیربکسهای CVT استفاده کنید ، مثال خودروهای نیسان مورانو، نیسان تیانا ولیفانx50،جیلی ،ام وی امX33 و.............

2- معايب ومشكلاتي كه براي گيربكس خودرو بوجود مي آيد وما چگونه متوجه آن معايب و مشكلات بشويم و راننده چه كارهايي بايد انجام بدهد و چه كارهايي نبايد انجام بدهد که در ادامه به مهمترین انها میپردازیم

الف:در هنگام مراجعه به تعميرگاه  سعي كنيد در صورت امكان اطلاعات پيشينه ي خودرو را  در زمينه كارهاي تعميراتي گذشته ، بطور مثال سيم كشي ،مكانيكي موتور ،صافكاري ،جلوبندي و...........را به خاطر آورده  وبه متخصصين تعمير گيربكسهاي اتوماتيك ارائه نماييد لذا اين مسئله  در روند پيشرفت سريع و صحيح كار تعميرات گيربكس کاربردی و بسيارحائذ اهميت است   

ب:چنانچه بصورت اتفاقي  ویا به دلیل عدم دسترسي به مراكزتخصصي تعمير گيربكس اتوماتيك ، جهت تعويض روغن گيربكس به تعميرگاههاي معمولي (جايي غير از مراكز تخصصي تعمير گيربكس اتوماتيك) مراجعه نموديد ، سعي كنيد قبل از تعويض روغن ومراحل آن با استاد كارتعمير گيربكس اتوماتيك تماس تلفنی حاصل نماييد وراهنماييهاي لازم رو دريافت كنيد، لذا مواردي مشاهده شده كه بعضی  بجاي پيچ فول روغن ،پيچهاي ديگر گيربكس  را بازکردن  وتنظیمات گیربکس از حالت ستاپ کمپانی  خارج شده و پيامدهاي تلخي در پي يك تعويض روغن بوجود آمده كه براي هر دو مخاطب غير قابل تحمل بوده ،هم مالك خودرو وهم تعميركار، ويا مواردي مشاهده شده كه بجاي استفاده از روغن ويژه گيربكس اتوماتيك از روغن دنده يا همان واسگازين  Epاستفاده شده ،كه آن هم مشكلات  ديگري بوجود آورده است  كه جاي بحث گسترده اي در اين مورد نيز ميباشد

البته در مورد بند فوق توضیحات گسترده ای ارائه خواهیم داد لطفا به فواصل زمانی کوتاه مدت به سایت مراجعه بفرمایید چون سایت داینامیک هست وتوسط خود مدیریت مرکز تخصصی ویراستاری میشود

پ -  درصورتی که نیاز به بکسل کردن خودرو پیدا کردید هرگز بصورت کششی و چهار چرخ روی زمین بکسل نکنید لزوما امداد خودرویی که بتواند جلوی خودرو را از روی زمین بلند کند پیج کنید (این مختص خودروهای محور جلو هست یعنی دیفرانسیل عقب ندارند واگر دیفرانسیل عقب داشتند الزاما توسط کامیونت های مخصوص حمل خودروکه خود دارای جرثقیل هستن حمل شود ) حال اگر امداد معروف به چرخ گیر را پیج کنید یعنی تاکید کنید چرخ گیر نیاز داریم باعث میشود که قسمت جلوی خودروهای محور جلو مثل سپر واجزای جلو خودرو آسیب نبیند ْ والبته مهمترین مسئله که با عدم بلند کردن جلوی خودرو ازروی زمین وبکسل کردن  به همراه هست  ، آسیب جدی به گیربکس ویا به اصطلاح عامیانه سوختن گیربکس میباشد 

  حال اگر تحت شرایطی خاص(هزینه ی حمل/عدم آنتن دهی موبایل/مناطق دورافتاده وعدم دسترسی به امدادوحمل خودرو/ مدت زمان سفر/و......) ملزم به بکسل کردن خودرو شدید به مواردی که گفته میشود توجه کنید تا حداقل آسیب و خسارت ممکنه به گیربکس خودروی شما وارد شود

 موتور خودرو را روشن کنید وپس از بکسل کردن  درصورت امکان تا مقصد  روشن نگه دارید بصورت آیدل یعنی پا را از روی پدال گاز برداشته و بگذارید بصورت درجا  با دور آرام کار کند

حد اکثر سرعت بکسل ۵۰ کیلومتردر ساعت و هر چه سرعت کمتر باشد میزان داغ شدن  وسوختن گیربکس کمتر میشود ( توجه: در این جمله کلمه سوختن به منزله ی آتش گرفتن ویا انفجار نیست) کیت لنتی ولاستیکی گیربکس به دلیل دمای بالایی که دراثر اصطحکاک شدید قطعات که آن هم به دلیل عدم حضور روغن  در بین آنها بوجود میآید سیاه رنگ شده وکارایی خودشان را از دست میدهند به همین دلیل باید موتور روشن بماند تا سیستم توسط اویل پمپ گیربکس روغن کاری شود وچنانچه موتور معیوب شده باشد وروشن نشود  به هر شکل ممکن  روغن مخصوص آن گیربکس را تهیه وجهت بکسل کردن روغن گیربکس را تا سر ریز شدن از گژ پرولبریز کنید تا پس از مراحل تعمیر مجدد روغن گیربکس به اندازه لازم تخلیه وفول شود واگر روغن مخصوص در دسترس نبود از هر نوع روغن هیدرولیکی با توجه به ((شرایط خاص)) که گفته شد میتوانید استفاده کنید /در غیر این صورت ((موتور خاموش و بدون روغن سر ریز برای گیربکس ))پس از حمل خودرو به تعمیرگاه ها ویا نمایندگی ها باید  گیربکس حتما مورد برسی وبازدید کامل قرار بگیرد 

ت: درخصوص خودروهای سوزوکی ویتارا که بسیار حائذ اهمیت است در هنگامی که گیربکس اتومات آن خودرو آسیب دیده باشد حالا به هر دلیلی وشما نیاز به حمل خودرو به تعمیرگاه پیدا کردید قبل از حمل و کشیدن خودرو روی ۲چرخ عقب یعنی خودرو امداد جلوی خودرو را از زمین بلند کرده باشد حتی در صورت روشن بودن  موتورجهت آسیب ندیدن بیشتر گیربکس //باید سوئیچ انتخاب وضعیت کمک گیربکس را در حالت آزاد( N ) قرار دهید در غیر این صورت علاوه بر هزینه تعمیر گیربکس متحمل  پرداخت هزینه ی تعمیر کمک گیربکس هم خواهید شد جهت آگاهی بیشتر شما عزیزان تصویر وموقعیت آن سوئیچ را در گالری تصاویرقرار خواهم داد با عنوان زیر نویس (سوئیچ کمک گیربکس ویتارا) علیهذا در خصوص تمام موقعیتهای آن سوئیچ در گالری ویدئو سایت توضیحات بیشتری خواهم داد ، 

عزیزان ازتاخیر در آپلود اطلاعات وتصاویر پوزش میطلبم 

۳- در این مبحث ما به مسئله ای میپردازیم که با عث افزایش طول عمر گیربکس میشود وراننده میتواند  از خودروئی که سوار میشود بهره وری بیشتر داشته باشد (مبحث کلی صرفا در مورد گیربکس خودرو هست نه دیگر اجزا وسیستم خودرو) 

الف:بازدید و چکاب دوره ای گیربکس ( با توجه به میزان رانندگی حدود ۲۰۰۰کیلومتر دریک ماه نرمال است) در برنامه های کاری خود بگنجانید 

ب:همیشه در هنگام تعویض دنده دستی برای انتخاب بین موقعیت RوD خودرو کاملا متوقف شود سپس انتخاب دنده کنید یعنی زمانی که در دنده عقب درحرکت هستید برای انتخاب دنده جلو ناگهان از ریورز (عقب) به سمت درایو ( جلو) نکشید ، بعداز طی مسیرحرکت عقب کاملا متوقف شوید بعد شیفتر دنده را با آرامش به سمت  دنده درایو(D) بکشید وهمینطور بالاعکس , ضمن اینکه باید توجه داشت  استفاده نادرست از لیور دنده درهنگام رانندگی میتواند باعث سوختن کیت صفحه و یا خورد شدن اسپارگ یا همان کلاچ یکطرفه بعضی گیربکسها ویا هرز شدن اسپارگ داخلی توربین بشود که در نهایت نیاز به تعمیرات اساسی گیربکس نیزهست

۴-  نوع معایبی که تابه حال درگیربکس خودروی پژو ۲۰۶ دنده اتوماتیک ما تجربه کردیم جهت اطلاع مشتریان اشاره میشود که گاها با بیان ونوع اصطلاحات  شخصی وشنیداری خود مشتریان ارائه میکنیم 

الف: اعلام هشدارکامپیوتر(ECU) توسط چراغهای اسنو واسپرت بصورت آلارم بیب بیب وهمزمان  فلاشینگ هم داریم(چشمک زدن پی در پی هر دو چراغ همزمان برای مدت حدود ۴ثانیه) در روی پنل نمایشگرموقعیت دنده ها درصفحه ی آمپر جات روبروی صورت راننده ، البته در خودروهای تیپ چهارقدیمیتر علاوه بر این در صفحه نمایشگروسط  بالای داشبورد  به لاتین خطای گیربکس اتوماتیک هم نمایش داده میشود(GEARBOX AUTOMATIC FUALT) که این پیام شامل دهها بروز مشکل در گیربکس وموارد وابسته به عملکرد گیربکس نیز هست که ما به مهمترینهای آن اشاره خواهیم کرد تا حد امکان

A-اولین ومتعارفترین هشدار میتواند هنگام رانندگی در ابتدای رانندگی صبحگاهی وحدود یک کیلومتر اولیه رانندگی باشد که در این حالت با ایجاد تقه ای محسوس خودرو به حالت دنده ۳ ثابت میرود و به اصطلاح تنبل میشود ودنده کشی هم ندارد ،که با کمی گرم شدن موتور خودرو و یک بار خاموش و روشن کردن موتور مشکل برای مدتی معمولا تا صبح روز بعد برطرف میشود

B-مورد دیگر در هر وضعیت و موقعیت و بصورت نا منظم ،هشدار و تقه و به حالت دنده ۳ رفتن رو داریم که با خاموش و روشن کردن مجدد خودرو بصورت موقت برطرف میشود سرد وگرم فرقی نمیکند به مرور زمان بیشتر شده  قبلا روزی یک بار بوده الان در روز چندین بار هشدار میدهد وبه حالت دنده ۳ میرود

C- در تمام دنده ها تقه شدید داریم سرد وگرم فرقی نمیکند همیشه ودر همه حال  وناگهان این مشکل پیش آمده

D- هر چند مدت یکبار شاید یک هفته یا یکماه هشدار ندهد یک وقت میبینید تو یک روز چند بار هشدار میدهد وتقه هم دارد وبه حالت دنده ۳ میرود وخودرو تنبل میشود(سنسورF)

Eـ هشدار داریم ولی هیچ مشکلی درکارایی گیربکس نداریم دنده ها به موقع تعویض میشود سرد وگرم هم فرقی نمیکند(EDPE)

Fـ معمولا بعد از کارواش موتور هشدار داریم  سپس صفحه نمایش گر محو شده ویک خط نارنجی روی پنل داریم ولی کارایی گیربکس  بصورت نرمال میباشد وهیچ مشکلی نداریم

Gـ هشدار داریم نمایش گر بصورت ثابت روی یک حرف(P-R-N-D) مانده وبا حرکت لیور دنده دچار اختلال ونا هماهنگی میشود یعنی اگر در وضعیت مثال R قرار دهیم D نمایش داده میشود ویا بالاعکس

H- وضعیت خاص که بندرت اتفاق میافتد ،هشدار داریم صفحه نمایشگر ثابت وباحرکت لیور هم تغییر نمیکند کارایی گیربکس هم نرمال ودرست و مدتها هست که وضعیت رو داریم

I- وضعیت خاص وکم سابقه، فقط هنگام دور زدن سر پیچ هشدار داریم وتقه ورفتن در حالت دنده ۳

Jـ وضعیت خاص ،هشدارداریم گیربکس بطور مداوم دروضعیت دنده ۳، حتی قبل از روشن کردن خودرو یعنی به محض باز شدن سوئیچ  هشدار داریم ودر دستگاه های دیاگ هم مدار باز های گوناگون داریم  ممکن است هر قسمتی رو مدار باز بده ( دسته سیم،شیرها و....)  

ازدوستان عزیز خواهشمندیم کلیه معایبی که تا به حال برای گیربکس خودرویشان پیش آمده را بصورت توضیح یا سوءال در قسمت پرسش وپاسخ سایت مطرح کرده یا به ایمیل تماس با ما ارسال نمایند باتشکر

 

۵ - درخصوص کلیه گیربکسهای اتوماتیک ، حال به هر دلیلی گیربکس خودرو معیوب شده واز کار افتاده وبه یک تعمیرگاه معمولی ویا تخصصی مراجعه نموده اید برای رفع عیب ویا تعمیرگیربکس ، توجه بفرمایید به استاد کار تذکر بدهید درصورت مشاهده براده ی فلزات داخل گیربکس آن هم به مقدار زیاد تاکید میشود به مقدار زیاد، مبنای تعمیر را برتعویض بگذارند چون جمع آوری براده های زیاد  از داخل تمام سیستم واجزاء گیربکس مستلزم زمان تعمیر طولانی و دقت بالایی هست وعدم جمع آوری صحیح آن هم باعث از کار افتادگی مجدد و زود هنگام  گیربکس بعد ازبسته شدن روی خودرو نیز میباشد(درچنین شرایطی زمان ارزش بیشتری از خود نشان میدهد)

 

۶ - یک توصیه جانبی به عزیزان، همیشه از صحت سلامت باطری واستارت ودینام خودرو اطمینان کامل حاصل کنید ،هرچند که در این مبحث بین خودروی دنده اتوماتیک ودنده دستی نباید تفاوتی قائل شد ولی در گیربکس اتوماتیک از اهمیت بیشتری برخوردارمیباشد لذا در صورت از کار افتادگی هرکدام ازدستگاههای مذکور فوق بالاخص استارت ودرصورت خاموش نمودن خودرو در هر مکانی که باشید عملا بدون اتومبیل شخصی خواهید شد، این گزینه مختص عزیزانی هست که از یک خودروی شخصی استفاده میکنند ، حال اهمیت دستگاههای مذکور فوق، زیرا خودروی گیربکس اتوماتیک را نمیشود با بکسل کردن یا مقوله اضطراری هول دادن روشن کرد، چون بعد از خاموش شدن موتور اویل پمپ گیربکس نیز از کارمی افتد وهیچ فشار روغنی درگیربکس نمیماند تا بتواند کلاچها را درگیر کند

7 -دراین قسمت به مطالبی میپردازیم که بسیار حائذ اهمیت است ودرنگهداری گیربکس اتوماتیک مورد توجه بوده واز خسارتهای احتمالی جلوگیری میکند ، بازدید فول روغن گیربکس هرچند روز یک بار با توجه به میزان رانندگی الزامیست که در این مورد هم توضیحات خاصی به شما  عزیزان  ارائه میگردد، بازدید فول روغن گیربکس هر خودرویی متفاوت است بعضی میله  گج روغن در داخل موتور دارند واستفاده از آن بسیار آسان است و بعضی پیچ مخصوصی در بدنه گیربکس دارند که بازدید روغن گیربکس برای شما عزیزان دشوار خواهد بود و بهتر آن است که به مراکز تخصصی تعمیر گیربکسهای اتوماتیک مراجعه نمایید

8-هیچ گاه با خودروی داغ و تازه از راه جاده رسیده به سیلابها و یا ابگیرها و یا رودخانه ها وارد نشوید چون به ساعت و سنسورهای گیربکس اسیب جدی وارد میکند ، صبورانه دقایقی تامل وتوقف کنید و خودرو را خاموش کنید( حدود 30 دقیقه) تا در این زمان موتور و گیربکس خنک شوند وسپس عبور کنید ، مگر امری حیاتی درپیش باشد که آن مسئله ی دیگریست

ادامه دارد......
درخصوص گرفتن ضربه وشوک  در دنده عقب گیربکسهای AL4 با ابتکار عمل به نتیجه ی بسیار مطلوبی دست یافتیم که امیدوارم شما مشتری گرامی نیز از این خدمات بهره مند شوید

1402/9/3

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس: مشهد - انتهای گاراژدارها - بعداز پل حافظ - نبش کوشش 41 - درب زرد بزرگ - گیربکس اتوماتیک افخمی(لوکیشن محل تعمیرگاه در گوگل مپ موجود هست)
تلفن همراه : 09151101775
 
 
تعداد افراد آنلاین: 1 تعداد بازدید کننده امروز 6 تعداد بازدید کننده کل: 124423